BANDONEÓN 2017-09-09T11:58:17+00:00

BANDONEÓN

Vernoemd naar Heinrich Band (1821-1860, Krefeld) die het instrument baseerde op de Konzertina.
Er zijn o.a. 128-, 144-, 142- en 130- tonige bandoneóns waarvan de layout van de knoppen ook nog eens verschillend kan zijn.

Het meest gangbare systeem is de bandoneón met 142 tonen en Rheinische Tonlage: het ‘Argentijnse systeem’.

Het is, net als de trekharmonica een wisseltonig instrument. Echter wel chromatisch. Dit houdt in dat je er in álle toonsoorten op kunt spelen.

Een nadeel is wel dat de tonen kris-kras door elkaar geplaatst zijn.

Bekijk daarvoor maar eens de onderstaande plaatjes (klik op het plaatje voor een vergroting, de foto van Heinrich Band brengt je naar de pagina over het binnenste van de bandoneón). Op veel knoppen zie je twee notennamen staan. De bovenste is telkens de toon die trekkend ontstaat. De cijfers/symbolen die boven de knoppen staan worden gebruikt wanneer men van een zgn. tabulatuur speelt. Daarmee is elke knop aan de hand van slechts één teken (cijfer/symbool) te herkennen.

Helaas is het vrij moeilijk om aan een goed instrument te komen. Af en toe worden er 142 tonige bandoneóns op e-bay aangeboden, maar meestal moet er naderhand nog van alles aan een dergelijk instrument gebeuren, zoals: stemmen, balg repareren, knoppen richten/vernieuwen, luchtklep afstellen en noem maar op. Er zijn gelukkig wel een paar plekken waar men naar toe kan, zowel in Nederland als in Duitsland. Neem contact op voor de aanschaf van een instrument of voor adressen van reparateurs.

Heinrich Band

Mano IZQUIERDA

Layout voor de linkerhand

33 knoppen

lay-out_142_bandoizquierda_jpg

Mano DERECHA

Layout voor de rechter hand

38 KNOPPEN

lay-out_142_bandoderecha_jpg

DE LESSEN

Bandoneón lessen zijn in Groningen, Meppel, Winschoten en Emden te volgen. Zoals voor elk instrument dat men wil leren bespelen geldt: een eigen instrument (eventueel gehuurd) is een vereiste. Daarnaast moet men het dagelijks oefenen inplannen. Zonder repeteren laten vorderingen heel lang op zich wachten. Tijdens de lessen wordt er aandacht besteed aan hóe er gestudeerd wordt. Hoe je het snelst vorderingen maakt. Maar ook welke obstakels er onderweg zullen zijn. Motivatie is heel belangrijk. Waarom wil men een instrument leren bespelen. Welk doel heeft men precies voor ogen?